
Leuvens kledingmerk NARA bindt de strijd aan met fast fashion
Share
Dat de modesector duurzaamheid vaak opzij schuift voor hoge winstmarges is al lang geen geheim meer. Sinds het ontstaan van fast fashion is de problematiek alleen maar toegenomen. In een reeks artikels van De Standaard en een reportage van de VRT komen heel wat verontrustende tendensen naar boven, waaronder het misbruik van goedkope werkkrachten in Cambodja en enorme kledingdumps vol afgedankte collecties in Chili.
Gelukkig groeit het aantal merken dat zich bezighoudt met duurzaamheid. De jonge Leuvense onderneming NARA is er een van. Het merk, opgericht in 2023 door de vrienden Jeroen, Ward en Andries, maakt er een punt van om hun kledij op een ethische en duurzame manier tot bij de klant te brengen. “We dragen kwaliteit hoog in het vaandel”, vertelt Jeroen. “Dat begint al bij de selectie van materialen. Onze T-shirts bestaan volledig uit organisch katoen. Voor stukken die steviger moeten zijn, bv. onze hoodies, zijn we genoodzaakt ook polyester te gebruiken, maar daarbij kiezen we voor polyester dat gemaakt is van gerecycleerde PET-flessen”.
Ook in de ontwerpfase wordt duurzaamheid verweven: “Onze designs zijn bewust minimalistisch, zodat je ze altijd en overal kan dragen”, legt Ward uit. “Combineer dat met de goede kwaliteit van de stoffen en je krijgt kledingstukken die meerdere seizoenen deel kunnen blijven uitmaken van je kleerkast. NARA’s slogan is niet voor niets ‘Wear with love’.”
Daarnaast hebben de jonge ondernemers ook aandacht voor de lokale economie. “Onze productie en verkoop gebeurt in België en Nederland,” vertelt Jeroen trots. “Dat stelt ons in staat om de arbeidsomstandigheden nauwlettend in de gaten te houden en een eerlijke vergoeding voor iedereen te garanderen. We willen niet alleen duurzame kleding maken, maar ook een positieve impact hebben op de gemeenschap rondom ons.”
NARA kiest bewust voor duurzame verpakkingen en verzending. "We gebruiken alleen gerecycleerde en recycleerbare materialen voor onze verpakkingen," legt Andries uit. "Daarnaast leveren we waar mogelijk met de fiets, waardoor we geen extra kartonnen dozen nodig hebben zoals grotere distributeurs. Het is iets kleins, maar elk beetje telt."
Verregaand inzetten op duurzaamheid klinkt mooi, maar brengt veel uitdagingen met zich mee. “Het is moeilijk om te concurreren met grote bedrijven, zeker als ze voorrang geven aan grote winstmarges. Ze hebben meer middelen en meer budget, iets wat bij ons niet het geval is. Desondanks proberen we ons wel te profileren in de sector door in te zetten op kwaliteit en duurzaamheid.” duidt Andries, boekhouder van dienst. “Ik kende vóór de oprichting van NARA niets van boekhouden, maar blijkbaar is mijn wiskunde minder belabberd dan ik dacht”, lacht hij.
NARA is vastberaden om te blijven groeien en hun missie verder uit te dragen. “We zijn nog maar net begonnen,” zegt Ward, “maar de steun en het enthousiasme die we tot nu toe hebben ontvangen, geven ons de motivatie om door te gaan. De modewereld is aan het veranderen, maar voor ons gaat het te traag. We nodigen dus iedereen uit om dat momentum mee op te bouwen.”
***
Nara is een jong Leuvens kledingmerk dat kwaliteit en duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. Hun designs zijn unisex en minimalistisch.